Muzeum Starożytnego Hutnictwa Mazowieckiego im. Stefana Woydy w Pruszkowie zaprasza na koncert wybitnych wykonawców muzyki klasycznej – Marcina Zdunika i Aleksandra Dębicza. Odbędzie się on w sobotę, 21 kwietnia o godz. 19:00. Jest to ostatni koncert organizowany w ramach „Sezonu koncertowego 2017/2018”. Bilety w cenie 30 zł można nabyć w recepcji Muzeum. Chwilę później (godz. 20:15) zapraszamy na wernisaż wystawy „Obrazy muzyczne” autorstwa Magdaleny Nałęcz. Wystawa będzie dostępna w dniach: 21 – 30 kwietnia.
Tytuł koncertu zapowiada się interesująco. Duet zaprasza Państwa w „Nową podróż zimową” – symboliczną wędrówkę przez różne odcienie muzycznego romantyzmu. Wyruszając w nią, wykonawcy chcą odpowiedzieć na dojmujący brak romantycznej ekspresji w komponowanej obecnie muzyce. Program zbudowany został wokół formy pieśni, ale potraktowanej niekonwencjonalnie. Muzycy nawiązali bowiem do idei „pieśni bez słów”, w której ludzki głos zastępuje instrument.
Aby rozpocząć „Nową podróż zimową” Zdunik i Dębicz sięgają po pieśń „Gute Nacht”, otwierającą słynny cykl „Winterreise” („Podróż zimowa”) Franciszka Schuberta. Wybór ten nie jest przypadkowy, jako że romantyczna liryka bierze swój początek właśnie w muzyce wiedeńskiego kompozytora. Utwór Schuberta pełni funkcję introdukcji, stanowi zaproszeniedo wspólnego wędrowania, zaś centralną częścią programu są improwizowane przez wykonawców pieśni-ballady. Ich stylistyka nawiązuje do muzyki wielu kompozytorów, którym bliska była idea romantyczności: F. Schuberta, J. Brahmsa, R. Wagnera, A. Schoenberga, S. Rachmaninowa i G. Gerschwina. Dokąd zaprowadzi muzyków takie wędrowanie? Z pewnością każdy słuchacz odnajdzie własną odpowiedź. Intencją artystów jest pomóc innym zajrzeć w głąb własnych emocji i odnaleźć w sobie oblicze romantyka.
Informacje o artystach:
MAGDALENA NAŁĘCZ
Artystka urodziła się w 1970 roku w Rzeszowie i ukończyła tam Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych. W latach 1990–1995 studiowała na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Otrzymała dyplom z wyróżnieniem z malarstwa w pracowni prof. Jana Szancenbacha i dyplom z rysunku w pracowni prof. Sławomira Karpowicza.
Od 1995 roku jest członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków. Zorganizowała kilkadziesiąt wystaw indywidualnych oraz brała udział w wielu wystawach zbiorowych. Jest laureatką kilku nagród, m.in. Stypendium Twórczego Prezydenta Miasta Krakowa w 1996 r., Stypendium Ministra Kultury i Sztuki w 1997 r.
Jej prace znajdują się w kolekcjach prywatnych i muzealnych w kraju i za granicą. Obecnie mieszka i pracuje w Krakowie.
Zapraszamy do zapoznania się ze stroną internetową artystki: www.malarstwo-nalecz.com.
DUET – MARCIN ZDUNIK I ALEKSANDER DĘBICZ
Wybitni wykonawcy muzyki klasycznej, którzy w swych najnowszych przedsięwzięciach artystycznych realizują potrzebę wyjścia poza ograniczenia wynikające z zapisu nutowego utworów. Ich wspólną pasją jest improwizacja. Koncerty mają w nowy sposób przybliżyć słuchaczom prawdę o twórczości wielkich mistrzów, takich jak: Johann Sebastian Bach czy Fryderyk Chopin. Zarówno Bach, jak i Chopin oraz inni twórcy aż do XIX wieku, wykonując swe utwory, spontanicznie „dopowiadali” na bieżąco wiele dźwięków ponad zapisem nutowym – taka była w ich czasach praktyka wykonawcza i do niej właśnie Marcin Zdunik i Aleksander Dębicz z entuzjazmem nawiązują.
Duet rozpoczął działalność w 2014 roku, przygotowując projekt „Bach. Chorały. Improwizacje”, w którym artyści ukazali nowatorskie spojrzenie na preludia chorałowe niemieckiego mistrza. W ślad za nimi przyszło zamówienie na program „Nocne wędrówki”, oparty na nokturnach Fryderyka Chopina, zaprezentowany podczas „Chopiniany – 13 dni Fryderyka Chopina” w Płocku (wrzesień 2015 roku). Obecnie Marcin Zdunik i Aleksander Dębicz rozpoczynają trasę koncertową, w ramach której oferują słuchaczom swą „Nową podróż zimową”, nawiązującą do słynnego cyklu pieśni Franciszka Schuberta.
MARCIN ZDUNIK
Polski wiolonczelista, absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Andrzeja Bauera (dyplom z wyróżnieniem oraz Medal Magna cum Laude) oraz Instytutu Muzykologii Wydziału Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego (I nagroda w Konkursie im. Zofii Lissy na najlepszą pracę magisterską). Studiował także w Leopold Mozart Zentrum w Augsburgu pod kierunkiem Juliusa Bergera.
Koncertuje w wielu krajach Europy, USA i Korei, często prezentując własne opracowania i kompozycje. Wystąpił jako solista na estradach wielu renomowanych sal, m.in. Rudolfinum w Pradze, Carnegie Hall w Nowym Jorku, Cadogan Hall w Londynie, Konserwatorium im. P. Czajkowskiego w Moskwie, Teatru Ermitaż w Sankt-Petersburgu, Filharmonii Westfalskiej (Konzerthaus Dortmund), Filharmonii Słowackiej w Bratysławie, Filharmonii Narodowej w Warszawie czy Studiu S1 PR im. W. Lutosławskiego. Jest zapraszany do udziału w prestiżowych festiwalach muzycznych, między innymi w festiwalu BBC Proms w Londynie, Muzyczny Olimp w Sankt-Petersburgu, Chopin i Jego Europa, Progetto Martha Argerich w Lugano, Kammermusikfest Lockenhaus, Wartburg Festival oraz Meklenburg-Vorpommern Festival.
Współpracuje ze znakomitymi zespołami, takimi jak: Prague Chamber Orchestra, St. Petersburg Camerata, Orkiestra Kameralna Unii Europejskiej, City of London Sinfonia, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej w Warszawie, a także z wieloma wybitnymi muzykami, takimi jak: Urszula Kryger, Olga Pasiecznik, Ewa Pobłocka, Krzysztof Jakowicz, Nelson Goerner, Krzysztof Jabłoński czy Jose Gallardo. W ramach festiwalu Chamber Music Connects the World, organizowanego przez Kronberg Academy, koncertował z Gidonem Kremerem, Yuri Bashmetem i Tatianą Grindenko. Występował pod batutą znakomitych dyrygentów, m.in. Andrzeja Borejko, Tadeusza Strugały i Antoniego Wita.
W 2007 roku został laureatem I nagrody Grand Prix oraz dziewięciu innych nagród w VI Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. W 2008 roku reprezentował Polskie Radio w Bratysławie na Międzynarodowym Forum Młodych Wykonawców, zorganizowanym przez Europejską Unię Radiową (EBU), zwyciężając i zdobywając tytuł New Talent 2008. W 2009 roku otrzymał nagrodę Gwarancja Kultury, przyznaną przez TVP Kultura.
W czerwcu 2009 roku ukazała się debiutancka płyta Marcina Zdunika, zrealizowana z udziałem Orkiestry Kameralnej Wratislavia, pod kierownictwem Jana Staniendy, zawierająca m.in. nagrania dwóch koncertów wiolonczelowych Josepha Haydna. Za tę płytę otrzymał nagrodę „Fryderyk” 2010. Jego drugi album płytowy, zrealizowany przy współudziale pianistki Aleksandry Świgut i wydany nakładem Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, poświęcony jest muzyce R. Schumanna. Artysta nagrał również „Fantazję na wiolonczelę i orkiestrę op. 52” Mieczysława Weinberga (płyta produkcji TWON i Muzeum POLIN), dokonał też wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji oraz dla Radia Słowackiego.
Marcin Zdunik posiada tytuł doktora sztuk muzycznych. Prowadzi klasę wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Artysta gra na instrumencie wykonanym przez Wojciecha Topę.
ALEKSANDER DĘBICZ
Aleksander Dębicz – absolwent Akademii Muzycznej w Warszawie – jest jednym z najzdolniejszych polskich pianistów młodego pokolenia.
Artysta zdobył wiele nagród, m.in. I miejsce oraz nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworów Bacha w XV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. J.S. Bacha w Gorzowie i Frankfurcie nad Odrą (2000), nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie sonaty Haydna w X Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Bremie w Niemczech (2005), nagrodę specjalną w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Bukareszcie w Rumunii (2006), był finalistą Międzynarodowego Konkursu Fortepianowego w Kitzingen w Niemczech (2003) oraz półfinalistą VIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2010). W 2013 roku zwyciężył w konkursie „Transatlantyk Instant Composition Contest”. Jest to widowiskowy i jedyny na świecie konkurs symultanicznej kompozycji i improwizacji synchronicznej do obrazu, na fortepianie. Sztuka ta wymaga niezwykłej wyobraźni muzycznej i emocjonalnej, a także wyjątkowej biegłości technicznej.
Aleksander Dębicz jest pianistą wszechstronnym, wyróżnia go wyjątkowe touchée, dzięki któremu wydobywa z instrumentu dźwięk lekki i przejrzysty, a przy tym klarownie precyzyjny. Przez krytyków i słuchaczy nazywany jest „czarodziejem fortepianu”.
Punktem wyjścia dla działalności artystycznej A. Dębicza jest improwizacja. Takie podejście do muzyki umożliwia nawiązanie relacji z publicznością w sposób niezwykle łatwy – odnoszący się do nastroju i emocji chwili. Jest to nowatorskie podejście do roli pianisty. Aleksander Dębicz nie boi się eksperymentów, współpracując z didżejami i grafikami tworzącymi animacje komputerowe. Ten trend nie jest przypadkowy – wyraża zmieniające się podejście do sztuki i jej roli u młodego pokolenia twórców i słuchaczy.
Główny nurt aktywności artystycznej Aleksandra Dębicza opiera się na muzyce klasycznej, zwłaszcza twórczości Bacha i Scriabina, których jest niezrównanym interpretatorem. W kręgu jego zainteresowań jest także muzyka jazzowa i filmowa oraz ich połączenie – artystę interesuje łączenie różnych gatunków i stylów muzycznych.
Aleksander Dębicz jest również zdolnym kompozytorem. Pierwsza płyta pianisty, wydana przez Warner Classics „Cinematic piano”, zawiera kompozycję pianisty inspirowaną muzyką filmową. Płyta szybko stała się bestsellerem i wzbudziła zainteresowanie międzynarodowej krytyki muzycznej, zbierając świetne recenzje m.in. w Wielkiej Brytanii i w krajach Beneluksu. Pianistyka Dębicza łączy rzadko spotykaną wirtuozerię z wysublimowanym dźwiękiem. Cechą charakterystyczną jego kompozycji jest przeplatanie klasyki wpływami muzyki filmowej, jazzowej, a nawet rozrywkowej.
Pianista występuje w kraju i za granicą. W 2012 roku otworzył cykl koncertowy Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina „Młode talenty” w Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie, w 2013 roku wystąpił z chopinowskimi recitalami w Łazienkach Królewskich oraz w Ogrodach Luksemburskich w Paryżu w ramach festiwalu „Chopin w Ogrodach Luksemburskich”. W 2014 roku wziął udział w koncercie w ramach Festiwalu Otwarcia nowej siedziby NOSPR w Katowicach. W 2015 roku był gościem festiwalu „Transatlantyk” w Poznaniu. Natomiast 2016 roku otworzył nowy cykl recitali fortepianowych o nazwie zapożyczonej z jego debiutanckiego albumu „Cinematic Piano” podczas 9. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.
Artysta poszukuje inspiracji nie tylko w działalności solowej, lecz także w kameralistyce. Współtworzy duety z wiolonczelistą Marcinem Zdunikiem i saksofonistą Wojciechem Psiukiem. Współpracuje także z wieloma śpiewakami i wokalistami rozrywkowymi. Bierze również udział w projektach pozostających w stylistyce muzyki jazzowej i popowej.
Muzeum Starożytnego Hutnictwa Mazowieckiego im. Stefana Woydy w Pruszkowie zajmuje się badaniem i ochroną unikatowego w skali Europy dziedzictwa pradziejowego, jakie stanowi Mazowieckie Centrum Metalurgiczne – drugie co do wielkości centrum hutnicze „barbarzyńskiej” Europy. Realizując swoją misję placówka szczególną troską naukową otacza zbiory tworzące niepowtarzalną kolekcję archeologiczną oraz organizuje liczne wydarzenia popularyzatorskie i edukacyjne. Jako żywy ośrodek muzealny jest przestrzenią spotkań ludzi nauki i kultury, miejscem otwartym dla lokalnej społeczności, prowadzi wiele wydarzeń i warsztatów poza swoimi murami. Poprzez wszelkie podejmowane inicjatywy Muzeum dąży do rozbudzenia w społeczeństwie autentycznego zainteresowania przeszłością
i wyrobienia nawyku uczestnictwa w szeroko pojętej kulturze.