Sądzili Państwo, że grodziski tunel – liliput jest najniższym tunelem w Polsce? Otóż na pewno nie. Po sąsiedzku, w Chylicach, już wkrótce otworzą mu jeszcze mniejszego konkurenta w drodze po ten niechlubny tytuł.

Obserwowałem z zażenowaniem i nieco z ubocza, w jaki sposób realizację tak ważnej inwestycji, jak tunel pod torami łączący obie części Grodziska Mazowieckiego, udało się kolejarzom i władzom zmienić w pośmiewisko na całą Polskę.

Z jednej strony rozumiem, że przy niezdolności służb porządkowych do kontroli przestrzegania przepisów w tej części miasta, co doskonale było widać podczas przebudowy wiaduktu, tunel o zaniżonej skrajni pozwolił wyeliminować ruch samochodów ciężarowych. Jednak nie powinno się to dziać kosztem narażenia ludzkiego życia lub zdrowia.

Pomimo technicznego wykształcenia, nie jestem ekspertem od budowy tuneli. Niemniej przy budowie obiektów inżynieryjnych są pewne normy, które powinno się uwzględniać, a nawet jeżeli normy nie precyzują pewnych parametrów, to pozostaje jeszcze zdrowy rozsądek i logika. Nie trudno zauważyć, że najwyższa karetka i tak jest sporo niższa od najniższego TIRa. Dlaczego więc ustalono taką głębokość tunelu i na podstawie jakich kryteriów? Tego, pomimo bogatych źródeł na ten temat, dalej nie rozumiem.

W końcu jednak okazało się, że obecne karetki w tunelu ostatecznie się mieszczą. Nie jest to przejazd bezproblemowy, ale możliwy. Po stale niszczonych ogranicznikach wysokości widać też, że znaki ograniczenia wysokości nie dla wszystkich są zrozumiałe. Ograniczenia tonażu też by pewnie wielu kierowców nie zauważyło.

Odnoszę jednak wrażenie, że popularności grodziskiemu tunelowi, więcej niż jego wysokość, dały barwne i z początku ostre tłumaczenia władz. Na sam koniec, podczas „Święta Grodziska” w najgłębszym miejscu w tunelu stanęła, najwyższa w Szpitalu Zachodnim im. Jana Pawła II, karetka. Każdy z mieszkańców mógł zobaczyć, ile jeszcze prześwitu zostało. Relatywnie niewielu widziało, jak ta karetka wjeżdżała lub wyjeżdżała i… zapomniano dodać, że karetki pogotowia są firmy FALCK, a nie szpitala. Czyżby przypadkowe przeoczenie?

Pomimo upływu kilku miesięcy duch grodziskiego tunelu jest wciąż żywy w internecie. Wkrótce jednak otwarty zostanie nowy tunel na terenie gminy Jaktorów o dopuszczalnej wysokości wjazdu 2,3 m, czyli o 20cm niższej. W tym przypadku daremne są dywagacje na temat możliwości lub nie wjazdu karetki, a tam po drugiej stronie torów też żyją i mieszkają ludzie, którym ta karetka może być potrzebna. Jak w tym przypadku będzie wyglądało niesienie pomocy? Sanitariusze z noszami będą biegali pod torami, czy jechali okrężną drogą, tracąc cenne minuty? Z resztą, którą drogą, skoro wkrótce przejazd w Kozerkach zostanie zamknięty i pozostaną jedynie alternatywnie wiadukt w Jaktorowie lub grodziski tunel. Tłumaczenie, że kiedyś będzie obwodnica chwilowo przemilczę.

Zastanawiające jest, że problematycznej wysokości Jaktorowskiego tunelu nikt w ogólnopolskich mediach nie zauważył. O grodziskim tunelu było głośno na wiele dni przed jego otwarciem. W ciągu kilku minut w internecie znalazłem 10 artykułów na temat grodziskiego tunelu z mediów ogólnopolskich:

O jaktorowskim, jeszcze niższym tunelu – cisza. Tu nasuwa mi się jeszcze jedna smutna refleksja, czy w tym całym zamieszaniu na pewno tylko o zdrowie i ludzkie życie chodziło.

Polub nas na Facebook


To może Cię zainteresować: