Jak co roku koniec kwietnia jest dla absolwentów gimnazjów czasem intelektualnego skupienia. Wiedza, którą zdobyli przez lata poddana zostaje gruntownemu egzaminowi, który w tym roku po raz pierwszy trwał trzy dni.
Mimo tego, że w minioną środę, gdy gimnazjaliści pisali test humanistyczny, Polskę obiegła wieść o tzw. przeciekach, bo odpowiedzi do testu znaleziono w Internecie przed egzaminem, nie wywołało to większego zamieszania w większości polskich gimnazjów, ani konsekwencji w postaci unieważnienia tej części egzaminu. Policja i MEN szybko zlokalizowały źródła przecieków i tylko uczniowie gimnazjów z warszawskiego Mokotowa i Sosnowca będą zdawali egzamin ponownie.
Tegoroczny egzamin gimnazjalny różnił się nieco od egzaminów z lat minionych. MEN zadecydowało, że absolwenci gimnazjów będą zdawać także egzamin z wybranego języka obcego. Uczniowie spokojnie podchodzili do tego pomysłu i byli przygotowywani. – Znajomość języków obcych jest teraz bardzo ważna – mówi Ania, uczennica jednego z grodziskich gimnazjów. – Zresztą test sprawdzał raczej wiedzę podstawową, zdawałam angielski. – dodaje.
Jak ocenia stopień trudności tegorocznych egzaminów młodzież naszego powiatu?
– Część humanistyczna była łatwa, nie było niczego, co wykraczałoby poza program. Standardowo pisaliśmy rozprawkę i podanie – mówi jedna z uczennic Gimnazjum Społecznego Milanowskiego Towarzystwa Edukacyjnego. – Trochę kłopotu sprawił mi test matematyczno-przyrodniczy, sporo było zadań z chemii. Fizyki też nie była najłatwiejsza, zwłaszcza zadania z falami elektromagnetycznymi – mówi Jacek z Gimnazjum Nr 2 w Milanówku.
Mimo trzydniowego wysiłku, uczniowie nie wyglądali na zestresowanych, czy nadmiernie przejętych. – Mieliśmy sporo testów próbnych, więc oswoiliśmy się z arkuszami egzaminacyjnymi – mówi Alek z Milanówka.
Gdzie zdają najlepiej?
Na wyniki uczniowie będą musieli poczekać ponad miesiąc. Egzaminy gimnazjalne są okazją do porównań.
Zobaczmy, jakie średnie z egzaminów uzyskiwały gimnazja naszego powiatu? Przypomnijmy, że z każdego testu uczniowie mogą uzyskać maksymalnie 50 punktów, czyli w sumie 100 punktów, plus punkty za świadectwo i uczestnictwo w olimpiadach i konkursach międzyszkolnych.
– Uczniowie naszej szkoły od kilku lat średnio z każdego testu otrzymują ok. 40 punktów – mówi Urszula Kiełczewska, dyrektor Gimnazjum Społecznego Milanowskiego Towarzystwa Edukacyjnego. – Spora grupa opuszcza naszą szkołę z kompletem punków – dodaje. Tak dobre wyniki są efektem doboru uczniów przez to gimnazjum, które z powodzeniem funkcjonuje już ponad 10 lat.
Średnia krajowa w roku 2006 dla testów humanistycznych wyniosła 31,4 pkt, zaś dla testów matematyczno-przyrodniczych – 23,9 pkt.
Gimnazjum |
Test humanistyczny - średnia liczba punktów |
Test matemat.-przyrod. - średnia liczba punktów |
Gimnazjum Nr 1 w Grodzisku Maz., r. 2006 |
31, 8 |
23, 8 |
Gimnazjum Nr 2 w Grodzisku Maz., r. 2006 |
33,7 |
29,3 |
Gimnazjum Nr 3 w Grodzisku Maz., r. 2006 |
31 |
23,9 |
Gimnazjum Nr 1 w Milanówku, r. 2006 |
34,2 |
28,1 |
Gimnazjum Nr 2 w Milanówku, r. 2008 |
33 |
29 |
Gimnazjum Społeczne Milanowskiego Towarzystwa Edukacyjnego w Milanówku, r. 2006 |
38,8 |
40 |
Gimnazjum nr 2 w Podkowie Leśnej |
41,3 |
39,1 |
Podkowiańskie Gimnazjum nr 3 w Podkowie Leśnej, r. 2006 |
34,9 |
32,5 |
Publiczne Gimnazjum w Podkowie Leśnej, r. 2006 |
38,8 |
32,9 |
Publiczne Gimnazjum w Bożej Woli, r. 2006 |
35,5 |
31,4 |
Publiczne Gimnazjum w Jaktorowie, r. 2006 |
28,6 |
21,1 |
Gimnazjum w Żabiej Woli, r. 2006 |
31 |
20,2 |