Od wielu lat dużo mówi się o skutecznym motywowaniu pracowników, planowaniu ich ścieżki kariery, doskonaleniu umiejętności czy też łączeniu ścieżki zawodowej z życiem prywatnym oraz odkładaniu na przyszłą emeryturę. Pracodawcy doskonale wiedzą, że kadra, o którą się zadba, jest najlepszą możliwą inwestycją, a poza samą strategią wynagradzania jest szereg innych benefitów pozapłacowych, które sprawiają, że ludziom chce się dobrze pracować.
Rozwiązania dopasowane do poszczególnych pracowników
Popularny system kafeteryjny do Polski przybył ze Stanów i jest coraz częściej wykorzystywanym programem benefitów w wielu firmach. Przede wszystkim obejmuje elastyczną i rozbudowaną strukturę wynagrodzenia. Poza komponentami finansowymi w jej skład wchodzą inne dodatki. Te zależą od budżetu firmy lub wyników osiąganych przez pracownika, ale za każdym razem wynagrodzenie w tym zakresie jest spersonalizowane. Dzięki temu można zaspokajać nie tylko swoje potrzeby materialne, ale także spełniać marzenia i realizować pragnienia. To dlatego mówi się o tym, że systemy kafeteryjne są skoncentrowane na zatrudnionych i odpowiadają na preferencje pracowników.
Dobrze zaplanowany pracowniczy program emerytalny i inne benefity
Kafeteryjny system wynagrodzeń jako jeden z programów motywacyjnych bazuje na różnych źródłach finansowania. Nie ma w tym nic dziwnego, że dla wielu osób ważne są programy emerytalne, inni zwracają uwagę na dodatki dla dzieci czy do wypoczynku, a jeszcze inni priorytetowo traktują możliwości dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji. Z tego też wynikają rozmaite źródła finansowania samego systemu. Mogą one pochodzić z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych lub ze środków operacyjnych przedsiębiorstwa. Zazwyczaj najważniejszym aspektem w tym zakresie są kwestie podatkowe. System jest wygodny, korzystny i dostosowany do potrzeb pracowników.
Jakie elementy prowadzą do zadowolenia pracowników?
Najczęściej w systemie kafeteryjnym pracownikom tworzy się konta, które następnie są zasilane przez pracodawcę odpowiednią ilością punktów. Je można następnie wymieniać na konkretne świadczenia – towary lub usługi oferowane przez zewnętrznych dostawców. Sama pula może narzucona z góry i przydzielana równo wszystkim lub zależna od hierarchii stanowisk. Natomiast konkretne warunki określone są w wewnętrznym regulaminie. To on wprowadza pewne zróżnicowanie i rywalizację. Natomiast pracownik ma możliwość przekazania zebranego budżetu na jakiś cel lub też zbierać punkty dalej, aby zdobyć bardziej wartościowe nagrody. Kafeteria generuje wiele korzyści – zarówno bezpośrednich, jak i pośrednich. Buduje pozytywną atmosferę, tworzy zdrową kulturę organizacyjną, pozwala utrzymać atrakcyjną strukturę wynagrodzeń i relacji płacowych. Poza tym zwiększa lojalność pracowników, redukuje rotację, kształtuje pozytywny wizerunek pracodawcy oraz pozwala wyróżnić się na tle konkurencji. Dobrze zarządzany system posiada aplikację mobilną oraz inne nowoczesne narzędzia, które ułatwiają zarządzanie i obsługę.
materiał zewnętrzny