W dniu Matki, chór Lacrimosa śpiewał Matce Bożej, patronce milanowskiego kościoła na Grudowie. Koncert poświęcony Matce Bożej w dniu Matki, to przypomnienie, że dla chrześcijan to za Jej sprawą macierzyństwo nie jest tylko mechanizmem przedłużania gatunku, a stało się uczestnictwem w dziele odkupienia. Oprócz wdzięczności każdego z nas za dar życia otrzymany od własnej Matki, szczególnie dla polskich katolików macierzyństwo Matki Bożej jest symbolem pośrednictwa ludzi z Bogiem.
Repertuar pieśni religijnych poświęconych Marii jest ogromny. W aktualnej (2015 r) wersji śpiewnika kościelnego ks. Siedleckiego (pierwsza jego wersja powstała w XIX w.) jest ich około 90. W internecie (np. http://piosenkireligijne.pl/piesni-maryjne/ ) można znaleźć listę 450 pieśni i piosenek maryjnych.
W koncercie, który odbył się bezpośrednio po wieczornej mszy niedzielnej, usłyszeliśmy ich ponad 20. Koncert prowadził, jak zwykle, pan Henryk Jankowski recytując pomiędzy częściami fragmenty wierszy. Dyrygowała siostra Natalia Konopczuk ze Zgromadzenia Sług Jezusa. Niektóre pieśni były wykonywane przy akompaniamencie pani Alicji Brzeskiej, która również rozpisała je na potrzeby chóru 4-głosowego, bo taki jest chór Lacrimosa. Koncert składał się z trzech części, a w każdej z nich pieśni miały trochę inny charakter.
Ogromna liczba pieśni maryjnych ma pochodzenie ludowe, często nieznanego autorstwa i jest związana ze świętami maryjnymi w maju sierpniu i październiku. I tak w I części koncertu usłyszeliśmy głównie pieśni związane z majem i majowymi nabożeństwami odprawianymi w kościołach i przy kapliczkach poświęconych Matce Bożej. np. Chwalcie łąki umajone – autorstwa ks. Karola Bołoza Antoniewicza z lat 40 XIX w.
W II części nawiązującej do Dnia Matki usłyszeliśmy między innymi: Matko ma, Czarna Madonna. Jedna pieśń ‑ Ave Maria Schuberta była wykonana przez duet Elżbieta Siwek i Alicja Brzeska z towarzyszeniem chóru. Melodia kolejnego utworu Santa Maria jest znana w całej Europie i z tekstem francuskim była przebojem muzyki popularnej (Santa Maria de la mer) w wykonaniu Mireille Mathieu.
W III części usłyszeliśmy pieśni śpiewane od wielu lat, oddające cześć Maryi i mające charakter uroczysty, nabożny i pochwalny, w tym m.in. Królowej Anielskiej Śpiewajmy, Cześć Maryi cześć i chwała.
Dziękując chórowi i wszystkim zebranym proboszcz parafii Matki Bożej Bolesnej ks. Jan Mężyński podkreślił, że pieśni maryjne niosą w sobie szczególne ciepło. Życzył chórowi wielu łask Bożych i wytrwałości.
To może Cię zainteresować: