W miniony czwartek uczestniczyliśmy w wyjątkowej i bardzo ciekawej debacie poświęconej 90-letniej historii EKD/WKD. Dzięki temu wydarzeniu, zorganizowanemu przez pasjonatów naszej lokalnej kolejki, mogliśmy poznać wiele ciekawych faktów i historii związanych z samą WKD, jak i z miastami, przez które przechodzi, a także w przeszłości przechodziła jej linia.
Prawdopodobnie niewiele osób zauważyło, że w grudniu zeszłego roku „Wukadka” obchodziła 90 urodziny. Poza informacją na stronie internetowej przewoźnika, dla szerszego społeczeństwa obchody te były niezauważalne. Trochę zdziwiło nas, że przewoźnik nie zorganizował żadnych dostępnych dla szerszej publiczności wydarzeń, dlatego tym bardziej ucieszyła nas informacja o zorganizowaniu przez pasjonatów ze Stowarzyszenia Sympatyków Komunikacji Szynowej, portalu Komunikacyjny Grodzisk i społeczności miłośników kolei Po Szynach Mazowsza - „Debaty o historii Elektrycznych Kolei Dojazdowych”.
- Kierowaliśmy się tutaj kontynuacją oficjalnych obchodów 90-lecia istnienia EKD/WKD. – mówił nam Maciej Radecki - W związku z tym, że spółka niestety nie zorganizowała takiego wydarzenia dla publiczności, stąd wziął się pomysł by zrobić pierwszą z cyklu konferencję na temat historii spółki.
W pierwszej części wraz z Krzysztofem Olszakiem i Kamilem Sikorą rozważaliśmy czym były Elektryczne Koleje Dojazdowe, a czym jest współczesna WKD? Tramwajem czy koleją? Ze względu na swą specyfikę jest to dość często dyskutowany problem, który stał się tu punktem wyjścia do przeglądu taboru EKD i WKD. Mogliśmy dowiedzieć się bardzo wielu ciekawostek dotyczących taboru historycznego i współczesnego, oraz jego modyfikacji w trakcie eksploatacji. Wiele z nich dotyczyło okresu wojny i lat powojennych. Organizatorzy podali też wiele ciekawych szczegółów o powstaniu, eksploatacji jak i modyfikacjach znanych niemal wszystkim pojazdów en94. Warto docenić ogromną wiedzę prelegentów i gromadzone latami statystyki związane z taborem WKD i jego remontami.
W drugiej części debaty poznaliśmy okoliczności powstania kolei EKD i szansę jaką stworzyła dla powstania miast-ogrodów, przez które prowadziła linia. Pomimo ogólnej wiedzy na ten temat, z przyjemnością słuchało się tych informacji. Prowadzący tę część Jacek Kaczmarek oprócz historii Podkowy Leśnej, opowiadał o innych już mniej oczywistych założeniach miast-ogrodów: Komorowa, Włoch (do których też docierały pociągi EKD), Milanówka czy szpitala w Tworkach.
Podczas debaty prezentowano ciekawe zdjęcia związane z historia EKD/WKD, jak i spółką Siła i Światło. Prezentację „Tabor WKD w moich wspomnieniach” prowadził Tadeusz Suchorolski – jedna z niewielu osób, które mogły legalnie fotografować kolej w czasach gdy było to zabronione. Prezentacja zaczęła się od unikalnych zdjęć Kolei Młocińskiej – drugiej linii budowanej przed wojną przez spółkę Siła i Światło. W prezentacji zawarto wiele zdjęć z okresu wojny oraz z okresu lat 60 i 70 XX wieku, gdy WKD przymierzała się do modernizacji i wymiany taboru.
Ostatnia prezentacja „WKD w latach 1998-2018: Współpraca z Samorządem Województwa Mazowieckiego - od Grupy PKP do spółki samorządowej”, prowadzona przez Krzysztofa Kuleszę - Rzecznika Warszawskiej Kolei Dojazdowej, dotyczyła operacyjnej działalności spółki. Dzięki tej prezentacji poznaliśmy informacje dotyczące przejścia WKD z rąk PKP pod opiekę samorządu Mazowsza i ciekawe fakty dotyczące niemal ciągłego rozwoju WKD od końca lat 90 minionego stulecia, a też plany na przyszłość.
Debata zorganizowana została w warszawskiej klubokawiarni Jaś i Małgosia, co bez wątpienia utrudniło dojazd osobom z naszej okolicy. Jest jednak nadzieja, że mieszkańcy naszej okolicy będą jeszcze mieli szansę poznać historię „Wukadki”. - W przyszłości planujemy wydarzenia w temacie poszerzenia wiedzy historycznej na temat WKD i zapoznania zwykłego pasażera z historią kolejki. - mówił nam Maciej Radecki - Ta konferencja otwiera cykl. Mamy w planie kolejne prelekcje tematyczne, oraz spacery linią WKD, pokazujące historię miejsc, w których teraz jest zupełnie inny krajobraz.
Już teraz zachęcamy do udziału w kolejnych wydarzeniach, o których z przyjemnością będzie informować Obiektywna Gazeta Internetowa.
Warto tu też wspomnieć, że 2 marca w Mateczniku Mazowsze odbyły się oficjalne uroczystości z okazji 90. lat funkcjonowania linii kolei elektrycznej EKD/WKD, 100. lat niepodległości Polski oraz 20. lat samorządności. Uroczystość stała się okazją do przypomnienia bogatej historii i tradycji blisko 100. letniej linii kolejowej EKD/WKD, oraz podsumowania 20-lecia funkcjonowania WKD w powiązaniu z rozwojem samorządności na obszarze Mazowsza.
Kluczowym elementem uroczystości było nadanie i poświęcenie nowego sztandaru Warszawskiej Kolei Dojazdowej, ufundowanego z okazji jubileuszy oraz przyznanie spółce WKD Odznaki Honorowej „Zasłużony dla Mazowsza”.
Po oficjalnych przemówieniach zaprezentowano film o Warszawskiej Kolei Dojazdowej, ukazujący sposób, w jaki rozwinęła się linia kolei elektrycznej Warszawa – Grodzisk Mazowiecki oraz jej najbliższe otoczenie na przestrzeni 90 lat. Przedstawiono zadania, jakie zostały wykonane przez wszystkich ludzi zaangażowanych w ten rozwój.
Po filmie wręczono odznaczenia dla najbardziej zasłużonych pracowników, a także osób zaangażowanych we współpracę oraz współdecydujące o WKD. Całą uroczystość uświetnił okolicznościowy występ Państwowego Zespołu Ludowego Pieśni i Tańca „Mazowsze”.