Tyle gminy obszaru metropolitalnego Warszawy dostaną na wspólne przedsięwzięcia w ramach instrumentu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Planowane jest przeznaczenie unijnych pieniędzy na niskoemisyjny transport, rozwój gospodarczy i e-usługi.
- Warszawa i okoliczne gminy nie mogą funkcjonować zupełnie niezależnie. Mamy wiele wspólnych potrzeb i priorytetów. Razem możemy realizować je bardziej efektywnie, a tym samym poprawiać komfort życia mieszkańców regionu – podkreśla Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent m.st. Warszawy.
Najwięcej środków (prawie 84 miliony euro) gminy chcą przeznaczyć na rozbudowę dróg rowerowych oraz systemu P+R. Unijne środki mają również wesprzeć kształtowanie postaw proprzedsiębiorczych wśród dzieci i młodzieży, powstawanie nowych firm oraz przygotowanie oferty dla inwestorów i promocję gospodarczą. Gminy chcą przeznaczyć również ponad 16 milionów euro na rozwój elektronicznych usług.
Samorządy uzupełnią tę sumę o dodatkowe pieniądze z własnych środków. Ich łączna kwota wyniesie co najmniej 35 milionów euro.
- Współpraca gmin z tak zwanego Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego to doskonała lekcja budowania dobrych relacji, które mają posłużyć nie tylko rozwiązywaniu wspólnych problemów, ale również wykorzystaniu atutów regionu – dodaje Michał Olszewski, zastępca Prezydenta m.st. Warszawy.
Przyjęte 3 marca „Założenia Strategii Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych” będą podstawą do wypracowania przez gminy strategii ZIT, która zostanie przedłożona do akceptacji Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Mazowieckiego. Musi ją również zatwierdzić Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Unijne środki, jakie zostaną przekazane na realizację projektów, pochodzą z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (141,1 miliona EUR) oraz z Europejskiego Funduszu Społecznego (23,7 miliona EUR). Instrument Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych jest częścią Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020.
Sygnatariusze porozumienia w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego:
M.st. Warszawa, Gmina Błonie, Gmina Brwinów, Gmina Czosnów, Gmina Góra Kalwaria, Gmina Grodzisk Mazowiecki, Gmina Halinów, Gmina Izabelin, Gmina Jabłonna, Miasto Józefów, Gmina Karczew, Gmina Kobyłka, Gmina Konstancin-Jeziorna, Gmina Miejska Legionowo, Gmina Lesznowola, Gmina Łomianki, Miasto Marki, Gmina Michałowice, Miasto Milanówek, Gmina Nadarzyn, Gmina Nieporęt, Gmina Nowy Dwór Mazowiecki, Miasto Otwock, Gmina Ożarów Mazowiecki, Gmina Piaseczno, Miasto Piastów, Miasto Podkowa Leśna, Miasto Pruszków, Gmina Radzymin, Gmina Raszyn, Gmina Stare Babice, Miasto Sulejówek, Gmina Wiązowna, Gmina Wieliszew, Gmina Wołomin, Miasto Ząbki, Miasto Zielonka, Miasto Żyrardów.
To może Cię zainteresować:
Bez korków i z czystszym powietrzem – tak zmieniają się dziś miasta na całym świecie, by być przyjazne mieszkańcom. Tego typu założenia przyświecają też najnowszym dotacjom unijnym z RPO WM 2014-2020. Ruszyły konkursy dotyczące budowy ścieżek rowerowych, a za chwilę rozpocznie się nabór na dofinansowania do budowy parkingów P&R na terenie tzw. Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego, czyli stolicy i poszczególnych gmin z powiatów warszawskiego zachodniego, pruszkowskiego, nowodworskiego, grodziskiego, żyrardowskiego, piaseczyńskiego, otwockiego, mińskiego, wołomińskiego i legionowskiego. Tylko w tym roku zarząd województwa przeznaczył na mobilność miejską ok. 250 mln zł.
Warszawa i 39 gmin wspólnie ruszają po dotacje w ramach ZIT