Warszawa Zachodnia zmieni się nie do poznania. Nowoczesna infrastruktura pasażerska, w tym windy, a do tego budowa nowego peronu, zwiększenie prędkości pociągów, wzrost przepustowości oraz powiązanie z reaktywowaną stacją Warszawa Główna – to główne założenia koncepcji przebudowy stacji Warszawa Zachodnia przygotowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Realizacja prac budowlanych planowana jest na lata 2018-2022.

Warszawa Zachodnia jest stacją o największym ruchu pociągów pasażerskich w kraju. Głównym założeniem w opracowaniu koncepcji jej przebudowy było zwiększenie częstotliwości ruchu pociągów i poprawienie obsługi podróżnych – mówi Marcin Mochocki, pełnomocnik zarządu ds. inwestycji w PKP Polskich Liniach Kolejowych S.A.

Układ peronów i istniejący podział stacji Warszawa Zachodnia na część podmiejską i dalekobieżną nie zmieni się. Jednak infrastruktura, z której korzystają pasażerowie oczekujący na pociąg, zostanie zbudowana od nowa. Nowoczesne funkcjonalne perony, wiaty, ławki, czy nagłośnienie, a do tego ułatwienia dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się w postaci wind przy każdym peronie – tak w skrócie można opisać zmiany, jakie zajdą na Zachodniej.

Koncepcja PLK przewiduje również oddanie pasażerom do dyspozycji dodatkowego, nowego peronu przeznaczonego dla pociągów wyjeżdżających z reaktywowanej stacji Warszawa Główna. Pozwoli to na sprawną obsługę pociągów dalekobieżnych wyjeżdżających ze stacji Warszawa Centralna. Powstanie także dodatkowy tor odstawczy dla pociągów podmiejskich, z którego będzie można skorzystać w razie ewentualnych zakłóceń.

Plany PLK zakładają również budowę łącznika pomiędzy linią nr 8 (kierunek Radom) i linią obwodową nr 20 (kierunek Warszawa Gdańska). Da to możliwość uruchomienia połączeń z Piaseczna do Legionowa, czy kursowanie pociągów między Lotniskiem Chopina a lotniskiem w Modlinie.

Modernizacji stacji zakłada poprawę elastyczności prowadzenia ruchu, a przebudowa układu torowego będzie realizowana przy maksymalnym ograniczeniu utrudnień dla pasażerów. - Ściśle współpracujemy z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. Zależy nam, by podróżni w jak najmniejszym stopniu odczuli utrudnienia spowodowane remontem. W zależności do harmonogramu prac, będziemy dostosowywać kolejne obiekty do odpowiedniej obsługi pasażerów oraz z odpowiednim wyprzedzeniem informować podróżnych o zmianach - mówi Jarosław Bator, członek zarządu PKP S.A. Zaplanowane przez PLK działania obejmują również podniesienie prędkości pociągów na rozjazdach – nawet do 80 km/h, co pozwoli na zwiększenie częstotliwości ruchu pociągów przejeżdżających przez stację.

Założenia przebudowy stacji Warszawa Zachodnia opracowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. będą stanowić wytyczne dla wykonawcy projektu budowlanego, realizowanego od 2015 r. Roboty zaplanowano na lata 2018-2022 równolegle z pracami na liniach średnicowych (dalekobieżnej i podmiejskiej).

Przebudowa jednej z najważniejszych stacji kolejowych w Polsce jest wielkim wyzwaniem. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. są otwarte na merytoryczną dyskusję w tej sprawie z wszystkimi, którym zależy na wprowadzeniu przemyślanych i funkcjonalnych rozwiązań w ramach przebudowy stacji Warszawa Zachodnia.

Jestem przekonany, że proponowane przez nas zmiany będą miały korzystny wpływ na układ komunikacyjny jednej z najważniejszych stacji kolejowych w kraju. Koncepcja znajduje się jednak w fazie, która umożliwia wprowadzenie modyfikacji. Wszelkie merytoryczne uwagi zgłoszone do nas w tej sprawie będą więc na pewno rozpatrzone – podkreśla Marcin Mochocki.

W tym celu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. uruchomiły specjalny kanał komunikacji. Osoby lub organizacje, które chcą się zapoznać ze szczegółami koncepcji przebudowy stacji Warszawa Zachodnia opracowanej przez zarządcę narodowej sieci infrastruktury proszone są o przesłanie informacji w tej sprawie na adres nowawarszawazachodnia@plk-sa.pl.

Polub nas na Facebook