Firma NEWAG S.A. z siedzibą w Nowym Sączu wyprodukowała pierwszy z sześciu zamówionych przez Warszawską Kolej Dojazdową sp. z o.o. pociągów typu 39WE, których zakup jest współfinansowany przez Szwajcarię w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy (SPPW). Dostawa pierwszego pojazdu obejmująca przeprowadzenie procedury odbiorczej z wynikiem pozytywnym w siedzibie WKD powinna zostać zrealizowana przed upływem miesiąca kwietnia 2016 r. Po wykonaniu niezbędnych czynności odbiorczych możliwe będzie dopuszczenie pojazdu do regularnego ruchu pasażerskiego.
Nowy tabor do obsługi linii Warszawskiej Kolei Dojazdowej to niskopodłogowe elektryczne zespoły trakcyjne typu 39WE przystosowane do pracy pod napięciem zasilania 3000V prądu stałego. Maksymalna prędkość eksploatacyjna, z jaką będą poruszać się pojazdy w ruchu pasażerskim wyniesie 80 km/h.
Przedsięwzięcie obejmujące zakup nowego taboru kolejowego jest kluczowym elementem projektu zawierającego również działania związane z modernizacji infrastruktury kolejowej, współfinansowanego ze środków Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. W dniu 10.02.2016 r. przedstawiciele instytucji sprawujących bezpośredni nadzór nad wdrażanym projektem uczestniczyli w przeglądzie przedsięwzięcia dotyczącego dostawy nowych pojazdów łącznie z przedstawicielami WKD w fabryce NEWAG S.A. w Nowy Sączu. Obecnie odbywają się badania i próby testowe na torze doświadczalnym w Żmigrodzie, w tym: badania hałasu, ogrzewania, klimatyzacji, pracy hamulca, czy dynamiki jazdy. Badania zakończą się w drugiej połowie marca br.
Nowe pociągi to lepsza jakość i komfort podróży dla pasażerów, w tym przede wszystkim dla mieszkańców sześciu gmin: Michałowic, Pruszkowa, Brwinowa, Milanówka, Podkowy Leśnej, Grodziska Mazowieckiego oraz dwóch zachodnich dzielnic Warszawy. Nowe pociągi to również większe bezpieczeństwo i nowoczesny wygląd. Wszystkie pojazdy zostaną wyposażone w system monitoringu wewnętrznego oraz zewnętrznego z rejestratorem zdarzeń, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, audio-wizualną informację pasażerską oraz system zliczania podróżnych.
Nowe pojazdy zostały dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niepełnosprawnych. Przewidziano w nich 4 miejsca dla wózków inwalidzkich z zastosowaniem ramp odkładanych, umożliwiających wygodny wjazd wózka z nawierzchni peronu.
Szczególną uwagę poświęcono przestrzeni przeznaczonej dla podróżnych przy założeniu jej wykorzystania w jak najbardziej efektywny sposób. W nowych sześcioczłonowych pojazdach o długości 60 m (zestawionych w układzie dwóch trójczłonów) zapewniających przewóz ponad 500 pasażerów, postawiono na znaczące zwiększenie liczby miejsc siedzących, których ilość wynosi 164. Miejsca te w zdecydowanej większości wyposażone zostały w fotele z oparciami oraz profilowanymi zagłówkami. Każdy z sześciu nowoczesnych pociągów typu 39WE zapewnia również 8 miejsc do przewozu rowerów.
Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. podpisała umowę na dostawę elektrycznych zespołów trakcyjnych typu 39WE z firmą NEWAG S.A. w dniu 26.08.2014 r. przy wsparciu Samorządu Województwa Mazowieckiego. Koszt inwestycji wynosi ponad 98 mln zł, z czego 45,5 mln zł stanowić będzie udział funduszy szwajcarskich. Planowany termin dostawy ostatniego z sześciu pojazdów to druga połowa sierpnia bieżącego roku.
Projekt współfinansowany ze środków szwajcarskich, którego szczególnie istotnym elementem jest zakup nowego taboru kolejowego, ma strategiczny charakter dla obszaru aglomeracji warszawskiej ze względu na znaczną liczbę przewożonych pasażerów na linii WKD. Realizacja Projektu wpłynie na wzrost spójności gospodarczej i społecznej tego obszaru i pozwoli zmniejszyć różnice pomiędzy ośrodkiem centralnym a słabiej rozwiniętym pod względem strukturalnym regionem, a w szerszej perspektywie – pomiędzy Polską a wyżej rozwiniętymi państwami Europy Zachodniej, co stanowi główny cel szwajcarskiej pomocy.
To może Cię zainteresować: