Centralny Port Komunikacyjny kontynuuje przygotowania do budowy kolei dużych prędkości, którymi poruszać się mają pasażerowie z Warszawy i Łodzi do Baranowa. Obecnie trwa I tura konsultacji społecznych, podczas których omawiane są 4 warianty przebiegu linii kolejowych. Konsultacje trwają do 15 października br.
Na zlecenie spółki CPK zadanie realizuje wybrana w przetargu firma IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo sp. z o.o. Firma przygotowuje raport środowiskowy i inne niezbędne materiały potrzebne do złożenia wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy linii kolejowej na odcinku Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź Niciarnia, która przebiegać ma również przez powiat pruszkowski i powiat grodziski. Planuje się przeprowadzić tędy dwutorową linię przeznaczoną dla ruchu pasażerskiego wraz z łącznicami m.in. z linią kolejową nr 1 między Pruszkowem a Grodziskiem Maz. i nr 3 między Ożarowem Maz. a Błoniem. W celu przygotowania takiego opracowania zwrócono się o wyrażenie opinii do mieszkańców tych gmin, na których terenie zlokalizowana jest planowana inwestycja. Swoje uwagi do 15 października można wyrażać za pomocą specjalnie przygotowanej ankiety, w której znajduje się szereg pytań dotyczących 4 wariantów przebiegu nowej linii kolejowej – m.in. o to która z nich jest najbardziej i najmniej korzystna czy też o zmianę warunków życia mieszkańców. Przesłane uwagi posłużyć mają do przygotowania szczegółowego opracowania projektu w ramach realizacji kolejnych etapów inwestycji. Wyniki tych konsultacji znaleźć się mają w opracowaniu, które przedstawione ma być II turze konsultacji, zaplanowanych na I kwartał przyszłego roku. Informacja o wybranym wariancie wraz z całym studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym przekazana zostanie pod koniec maja 2022 r., a ostatecznie projekt gotowy ma być w lipcu.
Pomocne w wyrażeniu opinii na temat przebiegu linii kolejowych mają być spotkania z mieszkańcami. Te rozpoczęły się 14 września i trwać mają do 6 października w poszczególnych gminach. W konsultacjach wzięli już udział m.in. mieszkańcy Gminy Brwinów, którzy wyrazili niepokój o własne domostwa. Jeden z wariantów jest szczególnie niekorzystny dla mieszkańców Domaniewa, gdzie linia kolejowa przechodziłaby przez środek miejscowości. Ale i w pozostałych wariantach linie kolejowe przechodziłyby przez istniejące zabudowania i pola. Istnieje również ryzyko dla mieszkańców Biskupic, gdzie planuje się budowę dodatkowej roboczej stacji kolejowej „Przystanek Kotowice”, łączącej tory linii CPK z obecną linią kolejową Warszawa-Łódź. Ta kwestia nie jest jednak jeszcze przesądzona i trwa analiza takiego rozwiązania. Tak czy inaczej, jak podkreślił burmistrz Arkadiusz Kosiński, każdy z zaproponowanych wariantów zmieni układ komunikacyjny w północnej części gminy i podzieli ten teren kolejną po obecnej linii kolejowej i autostradzie barierą komunikacyjną, a także może oznaczać zamknięcie drogi do możliwości budowy węzła autostradowego w Brwinowie.
W najbliższym czasie zaplanownano następujące spotkania w naszej okolicy:
- Grodzisk Maz. - spotkanie odbędzie się we wtorek (28.09) o 12.30 w OSP Kłudno Stare;
- Pruszków – spotkanie odbędzie w środę (29.09) o 9.00 w „Przystanek Pruszków”, ul. Sienkiewicza 1;
- Piastów – spotkanie odbędzie się w środę (29.09) o 13.30 w sali kinowej, ul. Warszawska 24.
To może Cię zainteresować: