Ostatnio na naszych łamach pisaliśmy o projekcie przebudowy al. Jerozolimskich (DW719) i ul. Poznańskiej w Pruszkowie (DW718). W ostatnich dniach odbyły się wspomniane wówczas spotkania z mieszkańcami, które przyniosły wiele ciekawych wniosków i spostrzeżeń.
Warto zaznaczyć, że al. Jerozolimskie są najbardziej uczęszczaną drogą wojewódzką na Mazowszu. Obecnie korzysta z niej średnio 40 tys. samochodów na dobę, a do 2028 r. ruch może wzrosnąć do 60 tys. pojazdów. Przekroczona dawno temu przepustowość oraz pogorszający się stan drogi zmusiły MZDW do planowania jej przebudowy.
Za sam projekt odpowiada Europrojekt Gdańsk S. A. Zaproponowane podejście jest pewną nowością w przypadku MZDW, a jak zaznaczył na spotkaniu Tomasz Dąbrowski, obecne spotkania zorganizowane są na bardzo wczesnym etapie, jeszcze przed konsultacjami, by poznać opinię mieszkańców na temat proponowanych rozwiązań.
Podczas spotkań w Michałowicach i Pruszkowie mogliśmy rzeczywiście poznać cały projekt, a mieszkańcy krok po kroku mogli dyskutować na temat proponowanych rozwiązań. Wiele pytań i sugestii dotyczyło planowanych zjazdów do posesji oraz dodatkowych skrzyżowań. Warto zaznaczyć, że droga projektowana jest w standardzie G, a nie GL, co ułatwi włączanie się ruchu lokalnego, niemniej dla wielu przedsiębiorców proponowane rozwiązania są zagrożeniem.
Wiele dyskusji poświęcone było przebudowie i budowie skrzyżowań. Zamiast wielkiego skrzyżowania, mieszkańcy oczekiwali skrzyżowania dwupoziomowego z ul. Regulską. Obecnie do skrętu tworzą się tam olbrzymie korki, a proponowane rozwiązanie nie zlikwiduje tego problemu. Kwestie ruchu lokalnego i lokalizacji m. in. przystanków autobusowych było też omawiane przy nowym mega rondzie u zbiegu al. Tysiąclecia w Piastowie i ul. Grunwaldzkiej i Piastowskiej.
Najwięcej emocji budziła jednak koncepcja „ronda biszkoptowego” i przekierowanie głównego potoku ruch bezpośrednio w DW 718 – nad tory i w kierunku autostrady. Poza nietypowym układem skrzyżowania wiele obaw budziło znaczne utrudnienie ruchu w kierunku centrum Pruszkowa, gdzie z al. Jerozolimskich zaplanowano jedynie ruch pojedynczym pasem w kierunku wspomnianego ronda. Jednocześnie, jako nierealna do realizacji, określona została dotychczasowa propozycja rozwiązania tego skrzyżowania. Mieszkańcy bardzo bali się powrotu wąskiego gardła w tym miejscu.
Dyrektor Tomasz Dąbrowski podczas dyskusji prosił projektantów o zapisywanie uwag mieszkańców i ich przeanalizowanie. Prosił też o przesyłanie wszelkich uwag do MZDW lub lokalnych samorządów. Miejmy nadzieje, że wiele z nich zostanie uwzględnionych. Koniec prac projektowych przewidziany jest na 2026 r.
To może Cię zainteresować: