Coraz mniej prawdopodobna wydaje się budowa w Polsce Kolei Dużych Prędkości (KDP). Głównym problemem są koszty. Dodatkowo na bardzo wysokiej pozycji na liście krajowych inwestycji transportowych w Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. znalazł się projekt, który być może będzie rozwiązaniem alternatywnym dla KDP - budowa łącznika pomiędzy Jaktorowem a Łowiczem, dzięki czemu wszystkie pociągi dalekobieżne, jadące teraz przez Ożarów Maz. i Błonie, jechać będą aktualnie remontowaną i dostosowaną do 200km/h trasą przez centrum Milanówka i Grodziska Maz.
Projekt zatytułowany został Poprawa przepustowości linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa - Kutno, etap II: Budowa nowej linii kolejowej łączącej Jaktorów (linia nr 4) z linią nr 3, segregującej ruch pociągów na trasach wylotowych z Warszawy w kierunku zachodnim.
Celem projektu jest wybudowanie nowej trasy kolejowej, zaczynającej się na ternie gminy Jaktorów i doprowadzenie jej w okolice Łowicza - zależnie od wariantu, przed Łowiczem w okolice przystanku Bednary lub w okolice przystanku Niedźwiada Łowicka. Linia ta dostosowana będzie do prędkości 230km/h.
Prawdopodobnie głównym celem tej inwestycji będzie puszczenie nową trasą z Warszawy przez Grodzisk Mazowiecki wszystkich pociągów dalekobieżnych w kierunku Kutna, czyli na Poznań, Berlin, Szczecin czy Bydgoszcz, zamiast dotychczasową trasą przez Ożarów Maz., Błonie i Sochaczew. Główną przyczyną tych działań jest znaczne ograniczenie przepustowości linii przez Błonie. Linia ta posiada jedynie dwa tory i niemożliwe jest oddzielenie ruchu pociągów lokalnych i dalekobieżnych, jadących z różnymi prędkościami. Dodatkowo linia ta niedługo na mocy unijnego Rozporządzenia 913/2010 będzie podporządkowana ruchowi towarowemu. To wszystko powoduje, że wolniejsze pociągi lokalne i towarowe blokują możliwość wykorzystania linii przez szybsze niezatrzymujące się na lokalnych stacjach.
Projekt ten zajmuje wysokie 8 miejsce na liście projektów kolejowych w Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku. Szacunkowy koszt prac budowlanych nowej linii kolejowej Jaktorów - Łowicz, określony na podstawie Wstępnego Studium Wykonalności, wynosi w zależności od wariantu od 1,7 do 2,4 mld zł. Uzyskanie decyzji środowiskowej planowane jest na rok 2016, a zakończenie wszystkich prac na rok 2020. Linia ta mogłaby w przyszłości zostać także alternatywą dla problematycznego wyprowadzenia na terenie Warszawy Kolei Dużych Prędkości i stanowić pierwszy odcinek palnowanej linii "Y" między Warszawą, Łodzią a Poznaniem i Wrocławiem.
To może Cię zainteresować: