Pierwszy wybudowany w latach 50. XX wieku, drugi z końca XIX wieku. W ostatnim czasie oba obiektyw przeszły kompleksową modernizację, dzięki czemu stały się komfortowymi i nowocześnie urządzonymi przestrzeniami obsługi podróżnych.
Z obydwóch dworców zmodernizowanych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Infrastruktura i Środowisko korzystają już podróżni. Inwestycje trwały około roku.
Historyczny wygląd – nowoczesne wnętrze
Dworzec w Ożarowie Mazowieckim wygląda jak nowy. Szczególną uwagę zwraca wyczyszczona ceglana elewacja wyższej i starszej, bo pochodzącej z 1890 r., części budynku. Poza detalami architektonicznymi odtworzono na niej również stylizowane na historyczne lampy. Doskonale prezentuje się również niższa parterowa część dworca, którą otynkowano i pomalowano na jasny kolor. W niej odbywa się obsługa pasażerów, dlatego właśnie tam umieszczono podświetlany, przestrzenny logotyp PKP oraz napisy „dworzec kolejowy” (od strony miasta) i „Ożarów Mazowiecki” (od strony peronów). Uwagę zwracają, ażurowe, zdobione kraty w oknach, które stylem nawiązują do lat 20. XX wieku, kiedy dobudowano tę część budynku. Całość uzyskanego w ten sposób efektu, podkreśla wieczorem delikatna iluminacja dworca.
Przestrzeń obsługi podróżnych mieści się w parterowej części dworca. Zaprojektowano ją nowocześnie w odcieniach bieli i szarości. Nieco „ciepła” wnętrzu dodają wykonane z drewna brązowe drzwi i okna oraz minimalistyczny, geometryczny detal przy okienku kas biletowych. Hol wyposażono w ławki z drewnianymi siedziskami, gabloty na rozkład jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz zegar. Przy holu-poczekalni znalazły się ogólnodostępne toalety przystosowane do obsługi osób z niepełnosprawnościami. W wyższej dwukondygnacyjnej części dworca przewidziano lokale na wynajem.
Przebudowa dworca to również zmiany w jego najbliższym otoczeniu. Oprócz budowy pochylni i miejsc postojowych, nowością jest, wzniesiona od podstaw wiata rowerowa na 16 jednośladów. W pobliżu budynku ułożono również nowe chodniki oraz zamontowano elementy małej architektury (m.in. kosze i ławki). Powstał również ogród deszczowy.
Kompaktowy i komfortowy
Prawdziwą metamorfozę dzięki zakończonej niedawno inwestycji przeszedł również niewielki, bo mierzący zaledwie 75 m kw. dworzec w Jaktorowie. Elewacja wybudowanego w 1954 r. budynku zyskała współczesny wygląd. Stolarka okienna i drzwiowa jest utrzymana w odcieniach szarości, a niemal całą elewację pokryła jasna cegła klinkierowa. Budynek zyskał również nową iluminację nocną oraz napisy z nazwą dworca.
Nowocześnie zaaranżowano również jego wnętrze. Klimatyzowaną poczekalnię wyposażono w tzw. przysiadki, gabloty na rozkład jazdy i elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Tuż obok poczekalni znajdują się toalety oraz kasa biletowa.
Wraz z przebudową dworca zmieniło się również jego najbliższe otoczenie. Wymieniona została nawierzchnia, wyznaczono miejsca parkingowe, w tym dla osób z niepełnosprawnościami oraz samochodów elektrycznych. W sąsiedztwie dworca znajdują się również stojaki i wiaty rowerowe.
Przyjazne i bezpieczne
Dzięki przebudowie obydwa dworca stały się przyjazne osobom z niepełnosprawnościami. Zlikwidowano bariery architektoniczne, a także wprowadzono szereg usprawnień, w tym m.in. ścieżki prowadzące, plany dotykowe dworców oraz oznaczenia w alfabecie Braille`a. Dodatkowo przy dworcu w Ożarowie powstała od strony wschodniej nowa pochylnia dla wózków.
Przebudowa dworca w Ożarowie Mazowiecki kosztowała 10,86 mln zł brutto, natomiast w Jaktorowie – 3,6 mln złotych brutto. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A. Dworce Jaktorów i Ożarów Mazowiecki to odpowiednio 16. i 17. inwestycja zakończona w Programie Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w województwie mazowieckim.
To może Cię zainteresować: