22 września uczestniczyliśmy w Dniach Transportu Publicznego zorganizowanych przez Warszawską Kolej Dojazdową i Stowarzyszenie Klub Miłośników EKD/WKD. Tego dnia mogliśmy od zaplecza poznać działalność WKD. Nie zabrakło tu wielu atrakcji dla najmłodszych.
Wydarzenia rozpoczęły się o 13.15 wraz z przyjazdem pociągu z Warszawy, który przywiózł pierwszych gości. Tego dnia zwiedzić można było halę przeglądowo-naprawczą oraz Izbę Tradycji. Zobaczyć można było, dotknąć i wejść do każdego rodzaju taboru WKD.
Podczas zwiedzania hali mogliśmy z bliska zobaczyć różne podzespoły pociągów, a nawet na stanowisku szlifowania kół wejść pod pociąg. Dodatkowo dostępny był tam zachowany dla celów historycznych pulpit maszynisty z pojazdu EN94 – w wersji z końcowego okresu eksploatacji tej serii. Pieczołowicie i drobiazgowo odtworzone detale wraz z zabudowaniem całości konstrukcji odbyło się dzięki staraniom pracowników wydziału napraw i utrzymania taboru WKD. Efekt ich prac robił niesamowite wrażenie. Możliwość zwiedzania hali remontowej była dla wielu osób niesamowitą atrakcją, podczas której rodziło się wiele pytań, na które z prawdziwą pasją odpowiadali pracownicy WKD.
Tego dnia zobaczyć można było i wejść do środka wszystkich pociągów WKD, łącznie z pociągami technicznymi. Największą ciekawość budziły historyczne już pociągi EN80 i EN94.
Otwarta była też Izba Tradycji EKD/WKD im. Tadeusza Gawrońskiego. Zwiedzający podczas oglądania zgromadzonych eksponatów mieli możliwość porozmawiać o historii WuKaDki z wieloletnimi pracownika przewoźnika. Wzrok najmłodszych przyciągały też makiety stacji w Grodzisku i Komorowie.
Podczas wydarzenia nie zabrakło atrakcji przygotowanych specjalnie dla najmłodszych. Dmuchana zjeżdżalnia i kolejka ogrodowa dawały dzieciom wiele zabawy, po czym mogły wziąć udział w konkursach plastycznych i wiedzy o WKD. Nie zabrakło też grodziskich strażaków i policjantów, którzy rozmawiali z najmłodszymi o bezpieczeństwie.
Warto zaznaczyć, że jest to kolejne w ostatnim czasie wydarzenie, zorganizowane w zajezdni WKD, a współorganizowane przez pasjonatów WuKaDki, zrzeszonych w ostatnio zarejestrowanym Stowarzyszeniu Klub Miłośników EKD/WKD. Na naszył łamach wielokrotnie informowaliśmy o ich dotychczasowych inicjatywach i czekamy na kolejne.
Jedną z nich byłą zorganizowana w sierpniu konferencji EN94 – 44 lata służby na linii WKD.
Podczas konferencji mogliśmy poznać na wstępie historie wcześniejszych pociągów WKD, oraz powstawiania prototypu EN94. Dowiedzieliśmy wielu ciekawostek dotyczących dopracowywania i modyfikacji prototypów. Poznaliśmy historie pierwszego prototypowego pociągu, oraz okoliczności, które doprowadziły do jego skasowania. Szeroko opowiedziano o zmianach wprowadzonych pociągach seryjnych, a zmiany były duże, począwszy od długości pociągów, konstrukcji ścian czy innych okien. Omawiano też problemy z początkowego okresu eksploatacji.
W trakcie konferencji poznaliśmy wiele ciekawostek dotyczących pociągów EN94. Dowiedzieliśmy się o między innymi o filmach i różnych pracach artystycznych, w których te jednostki brały udział.
W drugiej części konferencji poznaliśmy historię poszczególnych jednostek, oraz wprowadzanych w nich podczas eksploatacji zmian. Posiadający imponującą wiedzę prelegenci opowiadali historie napraw głównych, ich prób dokonania w Grodzisku, oraz późniejszych zmian dokonywanych przez ZNTK w Bydgoszczy, która przeprowadziła ten remont.