W zeszły weekend otrzymaliśmy informacje od naszego czytelnika, że chyba jest już otwarty dla kierowców wiadukt WD-292 nad autostradą A2 w miejscowości Zabłotnia. Zdziwiła nas ta informacja, bo w Grodzisku, otwarciu takiego obiektu na pewno towarzyszyłyby huczne uroczystości. Postanowiliśmy więc to sprawdzić.
W słoneczne świąteczne przedpołudnie postanowiłem przejechać się wspomnianą drogą. Jadąc z miejscowości Chlebnia do Izdebna Kościelnego, dotarłem do wspomnianego wiaduktu. Jak widać na zdjęciach poniżej, ze względu na ostatnie prace wykończeniowe przy dojeździe wprowadzono ruch wahadłowy. Z uwagi na prawie zerowy ruch nie było to duże utrudnienie, a jeszcze niewykończona droga prowadziła prosto na nowy wiadukt. Przy skręcie na starą drogę przez plac budowy stał już nawet znak zakazu wjazdu. Z drugiej strony wiaduktu sytuacja wyglądała podobnie z tą różnicą, że nie było tam żadnych znaków, więc decyzja o tym, którędy pojechać, nie była łatwa.
Z wcześniejszych informacji, publikowanych na naszym portalu, wiedzieliśmy, że odcinek D autostrady, biegnący przez Powiat Grodziski, wykonywany jest zgodnie z planem. Nie mieliśmy jednak żadnej informacji, by aż tak wyprzedzono plan działania. Zastanawialiśmy się także, czy może inne obiekty inżynieryjne nad autostradą też już zostały wykończone.
W celu rozwiania wątpliwości, chcąc podzielić się z naszymi czytelnikami tak wspaniałymi informacjami, od razu po świętach wysłaliśmy do Pani Ewy Bałdygi, rzecznik firmy „Strabag Sp. z o.o. Budownictwo Infrastruktury” zapytanie: Prosiłbym o przekazanie informacji, kiedy wiadukt WD-292 niedaleko miejscowości Zabłotnia został otwarty dla ruchu, ponieważ nie odnotowaliśmy wcześniej w żadnych oficjalnych informacjach tej daty. Czy w chwili obecnej jest to jedyny wiadukt na terenie Powiatu Grodziskiego udostępniony już kierowcom?
Po kilku dniach otrzymaliśmy pismo, z którego mogliśmy się dowiedzieć:
Oddanie obiektów, w tym wiaduktu WD - 292 na odcinku D autostrady A2, realizowanym przez Strabag Sp. z o.o. planowane jest na najbliższe tygodnie. Precyzyjny termin, zależeć będzie od zatwierdzenia inwestycji przez Inspektorat Nadzoru Budowlanego. Do momentu wydania pozwolenia na użytkowanie, plac budowy jest zamknięty dla pojazdów nieupoważnionych i na wszystkich obiektach obowiązuje całkowity zakaz ruchu. Jeśli ktokolwiek wjeżdża na teren budowy, omijając zabezpieczenia i nie przestrzegając oznakowania wiaduktu, robi to w sposób niezgodny z prawem.
Czytając tę odpowiedź, domyśliłem się, że wiadukt chyba nie został jeszcze otwarty, a poruszanie się po nim jest działaniem niezgodnym z prawem. Zastanowiło mnie tylko to, gdzie są te znaki o tym informujące i zabezpieczenia, o których pisze Pani rzecznik zwłaszcza, że zdjęcia z wjazdu i zjazdu na wiadukt zostały do Pani rzecznik także wysłane.
Drążąc temat, poprosiłem więc o to, by Pani rzecznik wskazała na przesłanych zdjęciach jakiekolwiek zabezpieczenie wiaduktu, czy znak zakazu ruchu na nim.
Z odpowiedzi dowiedziałem się, że prawdopodobnie w święta ktoś przesunął zabezpieczenie.
Niestety, jak widzimy pomysłowość naszych mieszkańców nie zna granic i chcąc ułatwić sobie przejazd, usunęli te zabezpieczenia. Na zdjęciach poniżej widać, jak zabezpieczone są wjazdy na autostradę. Zatem stara droga musiała kogoś bardzo denerwować, skoro nawet znak zakazu wjazdu został przestawiony.
Musimy więc uzbroić się w cierpliwość i nadal, zamiast prawie wykończonymi wiaduktami, poruszać się przez autostradę dziurawymi, krętymi i tymczasowymi drogami. Pocieszające są na szczęście informacje, które możemy przeczytać w dalszej części odpowiedzi przesłanej przez Panią rzecznik:
Etap budowy 17,6 km odcinka D autostrady A2 Stryków-Konotopa realizowany przez firmę Strabag Sp. z o.o. odbywa się zgodnie z harmonogramem. Zakończono już większość robót branżowych, w tym m.in. przebudowę kolizji energetycznych, gazowych, telekomunikacyjnych i wodociągowych, jak również roboty przy budowie obiektów mostowych. W większości zakończono prace bitumiczne na ciągu głównym autostrady. Na trasie głównej sfinalizowano także prace ziemne oraz układanie kluczowych warstw konstrukcyjnych.
Kontrakt realizowany przez Strabag, to kontrakt typu „Zaprojektuj i zbuduj". Pierwszy jego etap (zaprojektowanie odcinka D autostrady A2 Stryków-Konotopa) rozpoczął się 5 października 2009 roku. Kolejny etap prac, tym razem już budowlanych, rozpoczął się 12 sierpnia 2010 roku. Według prognoz, w pierwszym roku użytkowania odcinkiem tym będzie jeździć ponad 70 tys. pojazdów na dobę.
To może Cię zainteresować: