Już wkrótce ruszy przebudowa dworca w Grodzisku Mazowieckim. Za kwotę 7 mln. zł obiekt zostanie gruntownie odremontowany i dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zmieni się również przeznaczenie wielu pomieszczeń. Już dziś tylko w Obiektywnej Gazecie Internetowej zobaczysz historyczne zdjęcia grodziskiego dworca jak i wiele detali, które na żywo zobaczymy po przebudowie.
Budynek Dworca Kolejowego w Grodzisku Mazowieckim powstał według projektu Romualda Millera w 1922r. jako jedna z pierwszych stacji Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, na trasie pierwszej linii kolejowej na ziemiach Królestwa Polskiego. Budynek powstał w miejscu zniszczonego w 1914r. pierwszego dworca Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej. W swojej koncepcji architektonicznej Romuald Miller inspirował się zapewne bryłą i rzutem zniszczonego dworca, zmieniając styl budowli z surowej czerwonej cegły na bardziej polski - styl dworkowy. Nie wykluczone, że rzut dawnego dworca pokrywa się w części z rzutem obecnego budynku i część elementów dawnego dworca zachowała się w partii fundamentów.
Dawny budynek dworca, który przestał istnieć w 1914r. fot: PKP S.A., Archiwum Ośrodka Kultury w Grodzisku Maz.
Dworzec przetrwał w niemal niezmienionej formie od momentu wybudowania. Jedynie pod koniec lat 50-tych zeszłego stulecia, zabudowano arkady poczekalni letniej w zakończeniu skrzydła południowo-zachodniego. Drobnym przebudowom i modernizacjom poddawane były też wnętrza.
Obecny wygląd zewnętrzny i wewnętrzny pochodzi z przeprowadzonego remontu i modernizacji obiektu w latach 90-tych XX w. Wykonano wówczas remont elewacji wraz z malowaniem oraz wprowadzono nową aranżację wnętrz.
Startujące wkrótce prace są w swym zakresie największym remontem od czasu wybudowania dworca. Przetarg na wybór wykonawcy został ogłoszony w maju br. W postępowaniu wpłynęło 7 ofert. Najkorzystniejszą z nich złożyło przedsiębiorstwo Ciałbud Wiesław Ciałkowski z Radzymina.
Budynek dworca zyska nowy wygląd zarówno na zewnątrz, jak i w środku. Podzielone zostały na 3 etapy:
- przebudowa pomieszczeń przeznaczonych dla funkcjonowania dworca oraz usługowych mieszczących się w przyziemiu budynku,
- przebudowa pomieszczeń piwnicznych w niezbędnym zakresie wraz z kotłownią,
- przebudowa pomieszczeń mieszkalnych z przeznaczeniem na lokale użytkowe,
Termin rozpoczęcia prac zaplanowano na pierwszą połowę sierpnia 2014. Inwestycja zakończy się na przełomie II i III kwartału 2015 r. Koszt całego przedsięwzięcia wyniesie ponad 7 mln zł i zostanie sfinansowany ze środków własnych PKP SA oraz dotacji budżetu państwa.
Zakres prac obejmie:
- w zakresie zagospodarowania terenu
- Przebudowa schodów do lokalu sklepu spożywczego-kawiarni. Prace obejmą rozszerzenie zasięgu podestu przed wejściem do budynku oraz dobudowę pochylni dla osób niepełnosprawnych. W ramach przebudowy powstanie również ogródek gastronomiczny.
- Budowa przyłącza gazowego do budynku
- Remont istniejącej pochylni dla niepełnosprawnych
- w zakresie przebudowy budynku
- Przeniesienie kas w ich pierwotne miejsce tj. do holu głównego na przeciw istniejącego kiosku, który pozostanie w obecnym miejscu. Projektowana przebudowa zakłada powstanie 4 stanowisk kasowych - 3 dla kas kolejowych i jednego dla przewoźnika autobusowego
źródło: PKP S.A.
-
- Umieszczenie w miejscu obecnie zajmowanym przez kasy, hol kasowy oraz zaplecze posterunku Straży Miejskiej z zapleczem.
- Przebudowa i remont sanitariatów ogólnodostępnych w celu przystosowania dla osób niepełnosprawnych.
- Przygotowanie miejsca dla opiekuna z dzieckiem - przeznaczono na ten cel część toalety dla niepełnosprawnych
- Przystosowanie pomieszczeń w skrzydle prawym, wschodnim dostępnych od strony peronów na cele Centrum Informacji Turystycznej. Prace polegać będą na wprowadzeniu częściowo nowego podziału pomieszczeń oraz wydzieleniu toalety dla niepełnosprawnych i pom. socjalnego dla pracowników.
- Przystosowanie pomieszczeń w skrzydle lewym zachodnim dla funkcjonowania Spółki PKP PLK
- Przebudowa i remont generalny pomieszczeń mieszkalnych dworca z
przystosowaniem na lokale użytkowe oraz remont pomieszczeń baru.
- Wymiana stolarki drzwiowej wewnętrznej
- Wymiana stolarki okiennej w całym budynku
- Wymiana pieca olejowego na gazowy
- Roboty wykończeniowe w przestrzeniach ogólnodostępnych obejmujące remont i wykonanie nowych tynków wewnętrznych ścian i sufitów, okładzin ściennych, posadzek, montaż nowego oświetlenia oraz systemów wizualnej informacji pasażerskiej.
- Wykonanie brakującej izolacji pionowej ścian fundamentowych Wykonanie czyszczenia elewacji oraz naprawy ubytków tynku a następnie zabezpieczenie jej środkami antygraffiti oraz montaż zabezpieczeń przed ptakami. Miejscowe naprawy dachu w rejonach łączeń połaci oraz na styku lukarn z połaciami dachowymi.
Obiekt zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Na dworcu pojawią się ścieżki dotykowe dla niewidomych i niedowidzących, a także pochylnia dla osób mających trudności z poruszaniem się.
To może Cię zainteresować: