świadomi ludzie to świadome działania
Kampania społeczna #NEURORÓŻNORODNI powstała z myślą o osobach w spektrum autyzmu. Wpływ działań ze strony organizatorów miał na celu przynieść rezultat w postaci rzeczywistych zmian na terenie Gminy Grodzisk Mazowiecki. Udział w wydarzeniach sprawił, że wiele osób otworzyło swoje serca, aby nieść pomoc i wsparcie.
Na przełomie marca i kwietnia na terenie Gminy Grodzisk Mazowiecki prowadzona była kampania pod hasłem #NEURORÓŻNORODNI. Organizatorem wydarzenia było Przedszkole „Sosenki”. Zorganizowano szereg aktywności pobudzających do działania wiele osób. Ważnym punktem programu były: integracja, spotkania oraz szkolenia, które miały spełniać funkcję poznawczo-adaptacyjną.
Kampania rozpoczęła się 20 marca wernisażem w Mediatece „Moja Interpretacja Neuroróżnorodności”. Został też opublikowany „Przewodnik po neuroróżnorodności” i Mapa Neuroróżnorodności z miejscami przyjaznymi osobom w spektrum autyzmu. Wprowadzono również „ciche godziny” na Pływalni Miejskiej „WODNIK 2000” oraz w grodziskim Urzędzie Miejskim. 22 marca odbyły się specjalne – przyjazne sensorycznie – pokazy kinowe dla przedszkolaków. 25 marca w Mediatece odbyło się spotkanie z Jankiem Gawrońskim – samorzecznikiem z Klubu Świadomej Młodzieży i Sylwią Kowalską z Fundacji Autism Team. 26 marca w sali kinowej w Centrum Kultury zaprezentowano film „Śubuk”. W dniach 27-31 marca placówki oświatowe Gminy Grodzisk Mazowiecki dołączały do Tygodnia Neuroróżnorodności.
Jedną z form realizowanych wydarzeń o charakterze rozrywkowym był charytatywny StandUp, który odbył się 29 marca na scenie widowiskowej w Centrum Kultury. Dochód z wydarzenia został przeznaczy na zorganizowanie grupy wsparcia dla rodziców i opiekunów dzieci w spektrum autyzmu. Na scenie wystąpiła grupa komików, która zadbała o pozytywną atmosferę. O tym, co wyróżnia pracę stand-upera i jaka jest jego rola w procesie kampanii, opowiedział Piotr Zola Szulowski.
Magdalena Drewnowska: Dlaczego zdecydował się pan zaangażować w kampanię #NEURORÓŻNORODNI?
Piotr Zola Szulowski: Udział w akcjach społecznych jest dla mnie przyjemnością, dlatego, kiedy mam możliwość, korzystam chętnie z oferowanych zaproszeń. W tym przypadku również kierowała mną potrzeba wsparcia szczytnego celu. Nie ukrywam, że byłem mile zaskoczony frekwencją. Z tego co mi wiadomo, bilety wyprzedały się w krótkim czasie, co świadczy o dużym zainteresowaniu ze strony mieszkańców miasta.
M.D: Czym szczególnym wyróżniał się repertuar przygotowany specjalnie, w ramach charytatywnego stand-upu?
P.Z.S: W ramach kampanii na scenie wystąpiła grupa komików, która miała okazję pokazać się szerszemu gronu osób. Publiczność pozytywnie odebrała przygotowane kilkuminutowe opowiadania o charakterze żartobliwym. Repertuar był dowolny, a każdy z artystów mógł stworzyć własną wizję występu.
M.D: Skąd czerpie Pan inspiracje?
P.Z.S: Z historii, którymi dzielę się z publicznością, ponieważ miały one miejsce w moim życiu. Niektóre z nich zawierają ziarenko prawdy. Przedstawiam je zatem w ten sposób, aby zapewnić dobrą i niezapomnianą zabawę słuchaczom.
M.D: Co sprawiło, że postanowił Pan zostać stand-upperem?
P.Z.S: Przypadek zdecydował o tym, że zająłem się stand-upem. Byłem na jednym z występów i wtedy właśnie zrodził się pomysł w mojej głowie, że warto spróbować swoich sił. Moim dużym atutem było na pewno to, że posiadam zdolność opowiadania i potrafię rozśmieszyć drugiego człowieka. Pamiętam mój debiut, który miał miejsce w 2016 r. w Warszawie. Od tego czasu rozpoczęła się moja przygoda ze stand-upem.
M.D: Co daje Panu największą radość w wystąpieniach scenicznych?
P.Z.S: Jest to na pewno obecność ludzi. Kiedy widzę wychodzącą z występu zadowoloną publiczność, to wtedy czuję satysfakcję i poczucie spełnienia. Mam nawet własne motto, którym staram się kierować w życiu: „Kiedy ludzie się śmieją, moje serce się cieszy”.
M.D: Czy będzie Pan zainteresowany wzięciem udziału w kampaniach o podobnej tematyce, jeśli takie by powstały w przyszłości?
P.Z.S: Jestem przekonany, że jeszcze w niejednej kampanii wezmę udział. Z chęcią podejmę się pomocy lub wsparcia niezależnie od tematu zaplanowanej akcji. To dzięki występom ludzie mnie rozpoznają i mam swoich fanów. To pozwala mi zwrócić ich uwagę na niektóre problemy i tym samym czynić bezinteresownie dobro.
Kulminacja wydarzeń miała miejsce 2 kwietnia - w Światowy Dzień Świadomości Autyzmu – w Parku Skarbków zorganizowano niebieski spacer na znak solidarności z osobami w spektrum autyzmu i ich rodzinami, w którym udział wzięły dzieci, rodziny oraz osoby starsze. Uczestnicy otrzymali liczne niebieskie przedmioty, w tym: parasolkę, balony, frisbee oraz wiatraczki. Inicjatywą kończącą przebieg kampanii społecznej #NEURORÓŻNORODNI było rozświetlenie na niebiesko budynków Mediateki i Hali Widowiskowo-Sportowej CAIIS. Wszystkie wydarzenia zostały objęte honorowym patronatem Burmistrza Gminy Grodzisk Mazowiecki.
Mamy nadzieję, że #Neuroróżnorodni zwiększyli świadomość lokalnej społeczności nt. spektrum autyzmu, a ich działania będą dalej wprowadzać realne zmiany.
To może Cię zainteresować: