WKD wzbogaci się o 14 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Przetarg został rozstrzygnięty 19.01.2010 r. Najkorzystniejszą ofertę złożyło przedsiębiorstwo „Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A.”. Wartość zamówienia to 281 820 000 zł brutto. W piątek, 26 marca umowę w tej sprawie podpisały władze spółki z bydgoską PESĄ. Pierwszy pojazd wyjedzie na tory pod koniec 2011 r., a szystkie egzemplarze będą dostarczone do końca III kwartału 2012 r.
- Podejmujemy najważniejszą na przestrzeni ostatnich lat decyzję dla WKD, decyzję o jej rozwoju i przyszłości spółki na jej kilkadziesiąt najbliższych lat. Podpisując tę umowę, decydujemy, że na WKD nastąpi rewolucja - powiedział Grzegorz Dymecki, prezes WKD.
Nowe pojazdy to przede wszystkim większy komfort jazdy dla pasażerów. Wnętrza pojazdów będą przestronne i wyposażone w urządzenia klimatyzacyjne. Dzięki obniżeniu podłogi w drzwiach wejściowych i wyeliminowaniu schodków łatwiej będzie wsiadać i wysiadać na peronach przystankowych. Bezpieczeństwo podróżnych zapewni wyposażenie „ezetów” w system monitoringu wnętrza. W pojazdach zostaną też zamontowane automaty biletowe i nowe kasowniki elektroniczne, zintegrowane z systemem opłat za przejazdy obowiązującym w środkach komunikacji podlegających Zarządowi Transportu Miejskiego w Warszawie.
- Jest to zupełnie nowa konstrukcja, natomiast wykorzystujemy doświadczenia zdobyte przy budowie Acatusa, Bydgostii, ELF'a i EN95 - mówił Tomasz Zaboklicki, prezes Zarządu PESA Bydgoszcz S.A - Jest to pojazd specyficzny, można powiedzieć specjalny, dedykowany WKD. Wiąże się to z koniecznością spełnienia wymogu 22 metrów - jest to bardzo wąski łuk. W oferowanym pojeździe praktycznie nie będzie żadnych elementów z poprzednich konstrukcji. Wózek jest nowy, pudło nowe, klimatyzacja nowa, napędy działające w dwóch systemach 600 i 3000 V.
Nowoczesne pojazdy będą jeździć na wszystkich liniach Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Linia kolejowa WKD biegnie z dworca Warszawa Śródmieście WKD przez Pruszków, Komorów i Podkowę Leśną do Grodziska Mazowieckiego z odgałęzieniem do Milanówka.
W ramach umowy PESA zobowiąże się również do świadczenia usług serwisowych przez sześć miesięcy od daty przekazania każdego pojazdu. Firma przeszkoli pracowników w zakresie obsługi, utrzymania i napraw bieżących pojazdów szynowych. Każdy z nich będzie objęty gwarancją jakości producenta, obowiązującą przez cztery lata od daty odbioru.
Najważniejsze dane techniczne wymagane dla nowego taboru przedstawiono w tabeli poniżej
Lp.
|
Wymagania dla pojazdu
|
Wartości parametrów
|
1.
|
Zarys zewnętrzny
|
Według: PN-K-2056:1970
|
2.
|
Szerokość toru
|
1 435 mm
|
3.
|
Długość całkowita
|
60 000 mm
|
4.
|
Szerokość
|
2 850 mm
|
5.
|
Wysokość
|
4 280 mm
|
6.
|
Minimalny promień łuku
|
22 m
|
7.
|
Zasilanie
|
3000V DC z możliwością zasilania napięciem 600V DC w okresie przejściowym
|
8.
|
Układ osi i stosunek liczby osi napędnych do tocznych
|
Bo'+2'+Bo'+Bo'+2'+Bo'
66%
|
9.
|
Napęd
|
silniki asynchroniczne prądu przemiennego
|
10.
|
Dopuszczalny nacisk na oś przy obciążeniu maksymalnym (5 os/m2)
|
140kN
|
11.
|
Maksymalna prędkość eksploatacyjna
|
80 km/h
|
12.
|
Przyśpieszenie rozruchu (0-30km/h) przy założonej pojemności pojazdu
|
1,2 m/s2
|
13.
|
Opóźnienie hamowania awaryjnego
|
1,2 m/s2
|
14.
|
Wysokość podłogi ponad główką szyny
|
500 mm w strefie wejścia
|
15.
|
Całkowita liczba pasażerów
|
500 (przy zapełnieniu 5 os/m2)
|
16.
|
Liczba miejsc siedzących stałych
|
120
|
17.
|
Ilość miejsc dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich
|
4
|
18.
|
Ilość miejsca na rowery
|
8
|
19.
|
Wytrzymałość konstrukcji
|
kategoria P-III zgodnie z PN-EN 12663
|
20.
|
Klimatyzacja
|
w kabinie maszynisty oraz przestrzeni pasażerskiej
|
- Kupując tabor, przechodzimy z napięcia tramwajowego 600V na 3000V. Stajemy się prawdziwą polską koleją - mówił Grzegorz Dymecki, prezes WKD. - Pozwala to nam planować rozwój i bez przeszkód zwiększać liczbę pociągów i skrócić czasu dojazdu do Warszawy. Dzisiaj rozpoczyna się pewna rewolucja.
Zmiana napięcia będzie gwarantować osiągnięcie następujących rezultatów:
- zapewnienie możliwości przesłania dostatecznej mocy do pojazdów trakcyjnych, umożliwiającej pełne wykorzystanie własności trakcyjnych tych pojazdów,
- zapewnienie odpowiedniej rezerwy mocy umożliwiającej zorganizowanie przewozów na poziomie 12 poc/h dla jednego kierunku (co 5 minut w godzinach szczytu),
- ograniczenie strat przesyłu energii elektrycznej w sieci trakcyjnej (do 25%);
- ograniczenie liczby modernizowanych podstacji trakcyjnych do dwóch obiektów (obecnie 7),
- ograniczenie do minimum kosztów przebudowy sieci trakcyjnej, gdyż aktualnie sieć WKD, mimo pracy pod napięciem 600V, jest przystosowana do pracy dla 3000V,
- ograniczenie emisji do atmosfery energii cieplnej z sieci trakcyjnej oraz sieci powrotnej.
Pojazdy będą przystosowane do zasilania napięciem o wartości docelowej 3000V. W okresie przejściowym – do momentu dostarczenia wszystkich egzemplarzy – pociągi będą miały zapewnioną możliwość zasilania napięciem o aktualnej wartości 600V. Dostosowanie (przełączenie) całej partii pojazdów od wartości 600V do 3000V zostanie wykonane przez producenta w czasie nie dłuższym niż 48 godzin, z zachowaniem wszelkich postanowień w zakresie długości okresu gwarancji oraz świadczenia usług serwisowych w odniesieniu do podzespołów podlegających wymianie.
Podpisana dzisiaj umowa nie jest ostatnią na zakup taboru WKD w najbliższym czasie. WKD stara się także o pozyskanie dodatkowych środków na zakup jeszcze 6 pojazdów.
Staraliśmy się również dowiedzieć, kiedy zostanie zbudowany drugi tor, albo chociaż mijanka do Grodziska, o której planach słyszymy od bardzo dawna. Niestety, ani od prezesa WKD, ani Piotra Szprendałowicza - członka Zarządu Województwa Mazowieckiego, nie udało się nam uzyskać wiążącej informacji.
To może Cię zainteresować: