W minionym tygodniu braliśmy udział w kolejnym spotkaniu w Baranowie z Mikołajem Wildem – Pełnomocnikiem Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Niestety, na spotkaniu nie padły żadne konkrety dotyczące lokalizacji lotniska, a część z prezentowanych pomysłów rozwścieczyła ludzi powiększając mur nieufności.
Już na poprzednim spotkaniu widać było, że Mikołaj Wild, jako adept studiów prawniczych, bardzo dobrze opanował retorykę. Niestety na ostatnim spotkaniu, wobec wzburzenia i zniecierpliwienia ludzi niewiele mu to pomogło. Ludzie oczekiwali poważnego traktowania ich i danych wcześniej obietnic. Niestety w ocenie wielu, ich oczekiwania dość mocno rozminęły się z rzeczywistością.
Lokalizacji dalej nie znamy i nikt nie jest bezpieczny
Zachęcam do lektury artykułu z poprzedniego spotkania. Możemy dzięki temu zobaczyć jak to, co Mikołaj Wild obiecywał wówczas, ma się do tego co padło na spotkaniu.
Na wiosnę mieliśmy znać już prawdopodobne lokalizacje i kierunek pasów startowych. Tymczasem zamiast tego poznaliśmy obszar zawężony z około 100 do 60 km2. Przy olbrzymim szczęściu, może pod koniec roku, poznamy dwie lokalizacje dla lotniska i układ pasów startowych. Do tego czasu nikt w naszej okolicy nie może spać spokojnie. Nie chodzi tu tylko o osoby z Baranowa czy Wiskitek, których tereny zostaną wykupione. Pasy startowe mają mieć układ zgodny z różą wiatrów. Gdy naniesiemy różę wiatrów dla Okęcia (zaczerpniętą z „Raportu o oddziaływaniu na środowisko przedsięwzięcia pn. >>Port Lotniczy Warszawa – budowa/rozbudowa/przebudowa(modernizacja) infrastruktury lotniskowej<<”) na mapę, to widać, że jedna z lokalizacji pasów może być z nalotem z nad Grodziska Maz.
Gdy do tego dodamy mapę zasięgu oddziaływania hałasu lotniczego wokół Portu Lotniczego Warszawa im. Fryderyka Chopina w 2010 roku, to może okazać się że centrum Grodziska znajduje się mniej niż 15 km od progu pasa startowego i nocny hałas w wysokości co najmniej 40dB będzie tu normą. Przy innym układzie pasów to samo czeka Milanówek lub Brwinów. Warto więc by mieszkańcy z tych terenów zainteresowali się tematem.
Państwo Polskie największym spekulantem?
Rzecz, która najbardziej rozzłościła ludzi, to podejście do kwestii dobrowolnych wykupów ziemi i specustawa.
Państwo Polskie w swojej dobroci proponuje ludziom dobrowolny wykup nieruchomości, przed procedurami wynikającymi ze specustawy i … przed poznaniem ostatecznej lokalizacji lotniska. W największym skrócie: Skupowane będą tereny pod obie prawdopodobne lokalizacje. Za ile? Tego nie wie nikt! Podobno nie taniej niż grunt pod autostrady. Jak zaznaczył Mikołaj Wild, sprzedaż gruntów pod CPK to nie będzie interes życia, a godziwe wynagrodzenie. Zapowiadał, że nie dopuści do spekulacji cenami nieruchomości, w czym ma pomóc specustawa.
Problem rozpoczyna się jednak z gruntami pozyskanymi od ludzi pod niepotrzebną lokalizację. Nasze Państwo, które dobrotliwie skupiło grunty po niskiej cenie, nie będzie oddawało ich mieszkańcom, ale wykorzysta pod inwestycje otaczające, w momencie, gdy grunt ten będzie miał już zupenie inną wartość. Nie będzie to już jednak „spekulacja” a jak to ładnie określił Mikołaj Wild "dzielenie się ryzykiem z Państwem Polskim".
Koniec linii 400kV?
Na spotkaniu padło pytanie dotyczące lokalizacji linii 400kV. Projekt prowadzony jest co prawda przez inny resort, ale niewyobrażalne jest by najwyższe obiekty w okolicy jakimi były by słupy linii znajdowały się w strefie ograniczonej zabudowy lub nalotu na lotnisko. Jak zapowiedział Mikołaj Wild w związku z prowadzoną już procedurą lokalizacji CPK, pomysłodawcy linii będą musieli dostosować się do potrzeb lotniska.
Nie uspokoił gorącej atmosfery.
Spotkanie było bardzo gorące i byliśmy świadkami wielu docinków zarówno ze strony mieszkańców jak i strony rządowej. Niestety od ostatniego spotkania, z wyjątkiem urealnienia harmonogramu, nie padło zbyt wiele konkretów. Nie uspokoiło to atmosfery na spotkaniu, wśród ludzi, którzy nie wiedzą co ich czeka.
Na spotkanie przyszli w większości przeciwnicy tej inwestycji. Największa sala w gminie wypełniona była po brzegi. Byli także zwolennicy, którzy uważają lotnisko za szansę. Jaka jest ilość jednych i drugich dowiemy się niedługo podczas referendum zarządzonego na 17 czerwca 2018 roku.
Spotkanie w sprawie Centralnego Portu Kominikacyjnego. Baranów 2018-05-23. Część 1/2
Spotkanie w sprawie Centralnego Portu Kominikacyjnego. Baranów 2018-05-23. Część 2/2